YİYECEK VE İÇECEK HİZMETLERİ ALANI

YİYECEK VE İÇECEK HİZMETLERİ ALANI

Yiyecek İçecek Hizmetleri Alanı

 

 

 

 

ALANIN TANIMI: Yiyecek-İçecek Hizmetleri alanı altında yer alan dalların yeterliklerini kazandır maya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.

ALANIN AMACI: Yiyecek-İçecek Hizmetleri alanı altında yer alan mesleklerde, sektörün ihtiyaçları ve hizmet sektöründeki gelişmeler doğrultusunda, mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır. 

28.08.2020 1048

ALT ALAN DALLARI

1. MUTFAK

Tanımı: Mutfak araç, gereç ve ekipmanlarını kullanarak, hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun yiyecek üretimi yapma ve servise hazır hâle getirme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: Aşçılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

2. PASTACILIK

Tanımı: Pastane mutfağı araç, gereç ve ekipmanlarını kullanarak, hijyen ve sanitasyon kurallarına uygun pastane ürünlerini yapma süsleme ve servise hazır hâle getirme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: Pastacılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

 3.SERVİS

Tanımı: Servise hazırlık, servis yapma, hesabın takdimi ve tahsili yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: Servis elemanlığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

 4.BAR

Tanımı: Bar hazırlıkları ve düzenini sağlama, içecek hazırlama ve servisini yapma, hesabın takdimi ve tahsili yeterliklerini kazandıracak eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: Barmen/barmaid mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

 5. HOST- HOSTESLİK

Tanımı: Otobüs, tren ve havayollarında seyahat öncesi, sonrası ve seyahat sırasındaki yolcu/müşteri hizmetlerini ve servis hizmetlerini yapma yeterliklerini kazandıracak eğitim ve öğretim verilen daldır.

Amacı: Hosteslik mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.

 

Bölümde başarılı olmak için gereken özellikler,ilgi ve yetenekler:

• Yiyecek-içeceklerle ilgili konulara ilgi duyan,

• Bedence güçlü ve sağlıklı,

• Tat ve koku alma duyumları gelişmiş,

• Temiz, titiz, dikkatli, sorumluluk sahibi,

• Eli çabuk, hızlı hareket edebilen,

• Bir işi planlama ve uygulama yeteneğine sahip,

• İş güvenliğine dikkat eden,

•Dışa dönük, insanlarla iyi iletişim kurabilen, insanların istek ve duygularını anlayabilen,

• Meslekî eğitim almış kimseler olması gereklidir.

 Staj durumu: Her okul, İşletmelerde Beceri Eğitimi dersinin içeriğini, ağırlıklı olarak dala ait modüller olmak üzere, bölgesel özellikler ve sektörün beklentilerini yansıtacak modüllerden oluşturur. Ancak bölgesel özellikler ve sektör beklentilerini yansıtacak modüller programda yer almıyorsa, yeni modül içerikleri hazırlanarak programa eklenir. Dersin içeriği; sektör temsilcileri, okuldaki koordinatör öğretmenler ve alan öğretmenlerinin kararı ile planlanarak uygulanır.

 İş olanakları: Yiyecek İçecek Hizmetleri alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterliklerdoğrultusunda;

 1. Konaklama işletmelerinin yiyecek içecek ünitelerinde,

2. Pastanelerde,

3. Kurum mutfaklarında,

4. Kafeterya, bar ve restoranlarda,

5. Yemek fabrikalarında,

6. Ulaşım araçlarının yiyecek içecek ünitelerinde

7. Fuar/kongre, otobüs/tren, havayollarının yer hizmetleri ve uçaklarda vb. yerlerde çalışabilirler

 Sınavsız Geçişler: Diploma almaya hak kazanan öğrenci, Yiyecek İçecek Hizmetleri alanının devamı niteliğindeki programların veya bu alana en yakın programların uygulandığı meslek yüksek okuluna sınavsız geçiş yapabilir ya da sınav sonuçlarına göre diğer yüksek öğrenim kurumlarını tercih edebilir.

 Bu Alanla İlgili Sınavsız Okuyabilecekleri Meslek Yüksekokullarının Bölümleri

• Aşçılık • Et Endüstrisi • Endüstriyel Tavukçuluk

• Ev İdaresi (Açık Öğretim) • Gastronomi ve Mutfak Sanatları

• Gıda Teknolojisi • Hazır Yemek ve Aşçılık • Kanatlı Hayvan Yetiştiriciliği

• Meyve ve Sebze İşleme • Süt ve Süt Ürünleri • Tavukçuluk• Zeytin Endüstrisi

• Turizm ve Otel İşletmeciliği • Turizm ve Otel İşletmeciliği (Açık Öğretim)

• Turizm ve Seyahat İşletmeciliği • Un Üretim Teknolojisi • Yağ Endüstrisi

 Yüksekokul ve üniversiteden mezun olacakların unvanı, çalışma alanları ve iş bulma olanakları:

Yüksekokuldan mezun olanlar tekniker unvanıyla anılmakta ve yine sektörde kendini geliştirdiği sürece profesyonel çalışma koşullarına ulaşabilmekte,ayrıca memur alımlarında da lise mezunlarına göre daha avantajlı durumda olmaktalar.

Hizmet sektöründe marketler, yemek fabrikaları, pastaneler vb. yerlerde de kalite kontrol elemanı olarak çalışabilir, ayrıca Teknik Liselerde ve Kız Meslek Liselerinde branş öğretmenliği yapabilmekteler.

 Bu Alandaki Dört Yıllık Fakülteler Şunlardır:

• Aile Ekonomisi ve Beslenme Öğretmenliği

• Aile ve Tüketici Bilimleri Öğretmenliği

• Beslenme ve Diyetetik (Sağlık Teknolojisi Yüksekokulu)

• Beslenme ve Diyetetik (Sağlık Y.O.)

• Aile ve Tüketici Bilimleri

• Otelcilik ve Turizm Öğretmenliği

• Konaklama İşletmeciği (Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Y.O.)

• Seyahat İşletmeciği (Turizm ve Otelcilik Y.O.)

• Seyahat İşletmeciği ve Turizm Rehberliği (Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Y.O.